Leerjaar 2 vmbo
Het eerste en het tweede leerjaar vormen de basis voor het verdere verloop van de studie.
Naast de algemeen vormende vakken met bijbehorende kerndoelen en toetsen worden de leerlingen ook uitgedaagd in de creatieve vakken en tijdens de gymlessen. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de zogenaamde beroepsgerichte programma’s: Produceren, Installeren & Energie (techniek), Zorg & Welzijn en het intersectorale programma Dienstverlening & Producten. Ter voorbereiding op de bovenbouw (leerjaar 3 en 4) worden de leerlingen door de mentoren en de decaan begeleid in de keuze voor een leerweg, een profiel en afhankelijk van de leerwegkeuze, een beroepsgerichte afdeling. Deze keuze is vervolgens bepalend voor het verdere verloop van de schoolcarrière. Op deze manier proberen wij te bereiken dat elke tweedejaars vmbo-leerling aan het eind van klas 2 een doordachte keuze voor de bovenbouw kan maken.
Leerjaar 3-4 vmbo b/k
In leerjaar 3 en 4 werken de leerlingen van bbl en kbl ongeveer de helft van de lestijd aan hun basisvaardigheden en aan de vaardigheden die nodig zijn binnen het profiel dat ze gekozen hebben. Naast deze basisberoepsvorming (die zowel theoretisch als praktisch wordt ingevuld) wordt er ook veel aandacht besteed aan de ondersteunende algemeen vormende vakken.
In klas 3 en 4 vindt er een Beroeps-Oriënterende Stage (BOS) plaats. Op deze manier sluiten we goed aan bij het beroepsonderwijs. De mentoren van deze leerlingen zijn dan ook docenten binnen de beroepsvormende vakken. Deze docenten zien de leerlingen veel en kunnen zo de ontwikkelingen van hun mentorleerlingen goed volgen. Alle leerlingen van bbl en kbl leggen aan het einde van het vierde leerjaar eindexamen af in minimaal vijf vakken (incl. het beroepsgerichte programma). Het gaat hier om enkele vakken die verplicht zijn en enkele vakken die de leerling heeft gekozen.
Leerwerktraject:
Leerlingen die bbl volgen en daarbij meer praktisch dan theoretisch ingesteld zijn, kunnen naast het normale programma kiezen voor een zogenaamd Leer-Werk-Traject (LWT). Dit traject kan in klas 3 of 4 gestart worden. Deze leerlingen lopen een aantal dagen in de week stage bij een leerwerkbedrijf of instelling en volgen verder op school nog het vak Nederlands en het beroepsgerichte vak. Ze leggen examen af in de Basis Beroepsgerichte Leerweg (bbl) in de vakken Nederlands en het gekozen beroepsgerichte programma. In klas 3 krijgen ze tot het begin van de stage het reguliere lesprogramma en vanaf februari alleen nog lessen in het vak Nederlands en het beroepsgerichte programma. Indien deze leerlingen met goed gevolg het eindexamen afleggen, ontvangen ze het vmbo-diploma Basis Beroepsgerichte Leerweg.
Daarnaast ontvangen ze ook het niveau 1-diploma van de vervolgopleiding (mbo). Met dit diploma kunnen ze een verdere middelbare beroepsopleiding gaan volgen bij bijvoorbeeld een Regionaal Opleidings Centrum (ROC).
Leerjaar 3-4 vmbo tl
De Theoretische Leerweg (tl) is niet gericht op een bepaalde beroepskeuze. Vandaar de benaming “theoretische leerweg”. In deze leerweg volgen de leerlingen alleen lessen in algemeen vormende vakken. In klas 4 doen de leerlingen examen in zes algemene vakken plus maatschappijleer. De vakken waarin de leerling examen doet, zijn afhankelijk van het gekozen profiel.
In leerjaar 3 volgen de leerlingen ook lessen binnen alle praktijkgerichte programma’s. Binnen de praktijkgerichte programma’s leren leerlingen vooral door te doen. Ze werken aan opdrachten die rechtstreeks uit de praktijk komen en worden vaak uitgevoerd in samenwerking met bedrijven en organisaties buiten de school. Zo ontdekken leerlingen wat er allemaal komt kijken bij het bedenken en uitvoeren van projecten, het oplossen van
vraagstukken en het samenwerken in een professionele omgeving.
In Economie & Ondernemen gaat het bijvoorbeeld om het ontwikkelen van producten, adviseren over marketing en communicatie of het organiseren van activiteiten die passen bij een bedrijfsconcept. Bij Zorg & Welzijn maken leerlingen kennis met uiteenlopende werkvelden, zoals basisscholen, sportscholen, jongerencentra en zorginstellingen, en werken ze aan projecten die aansluiten bij echte maatschappelijke vragen. Het programma Technologie & Toepassing richt zich op het ontwerpen en toepassen van technische oplossingen in samenwerking met bedrijven en instellingen.
Wat al deze programma’s gemeen hebben, is dat leerlingen werken aan opdrachten die levensecht zijn, steeds in contact staan met het bedrijfsleven en tijdens leerjaar 3 en 4 ook stage lopen. Zo doen zij waardevolle praktijkervaring op, ontwikkelen belangrijke vaardigheden en krijgen een goed beeld van hun mogelijkheden voor de toekomst.
Uiteindelijk maken de leerlingen een keuze voor 1 van de 3 programma’s als uitstroomprofiel. Hier wordt dan ook het vakkenpakket op afgestemd (verplichte vakken per profiel, naast de keuzevakken). Deze keuze is dan ook bepalend voor de indeling van de klassen in leerjaar 4.
4 vmbo tL+ (plus)
Leerlingen kunnen een extra examenvak kiezen, waarbij doorstroom naar havo of mbo niveau 3-4 mogelijk is.
Teamleiders:
Teamleider brugklas vmbo: Dhr. B. Paumen
Teamleider vmbo bbl/kbl: Mevr. N. Ameziane
Teamleider vmbo gl/tl: Dhr. B. Hodiamont